
Kracht, moed en wijsheid
Voor ondernemers is groei van oudsher een belangrijk uitgangspunt. Begrijpelijk: “stilstand is achteruitgang” wordt vaak gezegd.
Tegenwoordig wordt er vaker stil gestaan bij waar die groei uit moet bestaan. Vaak kwamen termen als winst, omzet of marktaandeel naar voren. Nu tref je ook regelmatig begrippen als groei in arbeidsplezier, ontwikkeling, maatschappelijke relevantie en andere vernieuwende definities van groei aan.
Wat het doel ook mag zijn, ondernemers worden voortdurend geconfronteerd met veranderende omstandigheden. Soms nauwelijks waarneembare wijzigingen, soms zijn ze heftig van aard.
En soms ontstaan ze van het ene op het andere moment.
Wat niet verandert, is de taak van de ondernemer.
Hij, of zij, wordt geacht de focus te houden, en tegelijkertijd flexibel te zijn.
Wat blijft cruciaal voor de ondernemer, ongeacht de definitie van groei of de omstandigheden?
Dat zijn de volgende onderwerpen:
1. Zorg voor de juiste mensen
2. Zorg voor een juiste strategie
3. Zorg voor de juiste uitvoering
4. Zorg voor voldoende kapitaal
Leiderschap speelt vervolgens een belangrijke rol, evenals de invulling van het marketingproces.
Ook hier zijn vier relevante aspecten te benoemen:
1. Hoe worden klanten aangetrokken?
2. Hoe worden klanten behouden?
3. Hoe trek je als ondernemer talent aan?
4. Hoe zorg je als ondernemer dat het talent behouden blijft?
Het zijn niet de makkelijkste taken die een ondernemer moet uitvoeren. Het is verstandig om jezelf af te vragen waar jouw sterke punten als ondernemer liggen. En hulp in te schakelen daar waar nodig is, zodat de zwakkere aspecten niet aan het licht hoeven te komen.
En dan moet hij dus kiezen hoe hij zijn rol gaat invullen en waar de focus komt te liggen.
Want wie niet kiest, verliest!
Veranderingen zullen altijd blijven optreden. En deze veranderingen zullen vaak leiden tot noodzakelijke aanpassingen. Maar soms is het vrijwel onmogelijk om de juiste aanpassingen te doen.
Lastig!
Laat de goede ondernemer de kracht hebben om te aanvaarden wat hij niet kan veranderen, de moed hebben om datgene te veranderen wat hij wel kan wijzigen en vooral de wijsheid bezitten om het verschil tussen die twee te zien.